مبل و صندلی

تعمیرانواع مبلمان و صندلی و رویه کوبی

مبل و صندلی

تعمیرانواع مبلمان و صندلی و رویه کوبی

مزایای تعمیر مبل

امروزه در محل زندگی تمامی ما مبل وجود دارد و مبل جزء جدا نشدنی از خانه ما شده است. بسیاری از مردم به صورت دوره ای اقدام به تعویض مبل های خود می نمایند و این به دلیل خرابی رویه و یا نشیمن و یا دسته این مبل ها می باشد، باید بدانید با تعمیر مبل خود می توانید مبل های کهنه خود را تبدیل به مبل نو نمایید.

همانطور که می دانید مبل ها معمولا ترکیبی از چهارچوب و رویه هستند که در داخل آن با استفاده از اسفنج های مخصوص مبل پر شده است. مبنای اصلی مبل چهارچوب آن است و تا زمانی که چهارچوب مبل سالم است، می توانیم با تعمیر مبل در صورت نیاز از آن استفاده کنیم. از آنجایی که هزینه خرید مبل مجدد بسیار زیاد است، معمولا تعمیر مبل مقرون به صرفه تر است.  ادامه مطلب ...

تعمیر مبلمان یا تعویض آنها

یکی از بزرگترین معضلات همیشگی خانه ما چیدمان فضای داخلی بود . خانه ما در نوع خود فضای کافی برای قرار دادن وسایل دارد. اما چند سالی است سلیقه ها به همراهی سطح خرید تغییر کرده است. و این باعث شده لوازم قدیمیان بازنشسته شوند و نیروهای تازه ای بکار گرفته شوند .این تغییر فضا در ابتدا دوست داشتنی و مهیج بود . اما کم کم ...  ادامه مطلب ...

نحوه نگهداری از مبلمان چوبی

 مبلمان یکی از مهم ترین اکسسوری ها در دکوراسیون داخلی منزل به شمار می آید که اگر شما در نگهداری و مراقبت از آن کوشا باشید ، این سرمایه سال ها برای شما ماندگار است. برای نگهداری این عنصر مهم ، نکاتی را برایتان شرح می دهیم.

در دکوراسیون خانه ، مبلمان چوبی در مقابل رطوبت و دمای زیاد حساس است؛ از این رو قبل از گذاشتن مبلمان، عوامل محیطی خانه را مد نظر بگیرید، برای مثال اگر مبلمان برای مدت زیادی در معرض تابش مستقیم نور خورشید یا حرارت یک منبع گرمایشی قرار بگیرد ، ممکن است ترک بردارد یا رنگ سطوح آن برود. رطوبت شدید ممکن است موجب باد کردن مبل شود. برای اینکه از جلوه مبلمان در طراحی داخلی محافظت کنید، باید به نکاتی توجه کنید: 

ادامه مطلب ...

انتخاب بهترین پارچه مبل

مبلمان از جمله وسایلی است که بیش از هر چیزی در معرض دید و استفاده قرار دارد،بنابراین انتخاب اصولی یک مبل استاندارد نیاز به کمی دقت و اطلاعات کافی دارد،تا بتوانید از میان انبوه مبلمان موجود در بازار ، مبل مناسب را خریداری نمایید.


در اینجا به رنگ و سبک بهترین پارچه مبل می پردازیم.در کنار توجه به نوع و کیفیت پارچه رو مبلی نکته مهم دیگر تناسب نقش و طرح و رنگ آن با محیطی است که مبلمان در آن قرار می گیرد,که به نوعی کامل کننده سبک مبلمان خواهد بود.

  ادامه مطلب ...

تعمیر مبل و وسایل چوبی منزل

این روزها بخش قابل توجهی از وسایل خانه را اثاثیه و محصولات چوبی تشکیل می‌دهند.

وسایل چوبی به‌دلیل زیبایی خاص و تنوعی که دارند طرفداران پرشماری پیدا کرده‌اند و روزبه‌روز بر تنوع محصولاتشان هم افزوده می‌شود اما گاه پیش می‌آید که همین وسایل چوبی پرکاربرد دچار خرابی کوچکی می‌شوند و نیاز به تعمیر نه چندان اساسی پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی جابه‌جایی آنها و بردن‌شان تا نزدیک‌ترین نجاری چندان کار ساده‌ای نیست. شاید بهتر باشد خودتان دست به‌کار شوید و با این کار هزینه‌های خانه را هم پایین بیاورید. این راهنما که با همکاری استاد محمدحسن حق نظری، یکی از پیشکسوتان نجاری تهیه شده به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید وسایل چوبی خراب را تعمیر کنید، چند تا وسیله چوبی پرفایده برای خودتان بسازید و با راه و روش نظافت و نوسازی آنها آشنا شوید.


مهارت اول چه جنس چوبی استفاده شده است


برای تعمیر مبل و وسیله چوبی خانه ابتدا باید بدانید که از چه نوع چوب، نئوپان، تخته یا‌ ام دی‌افی برای ساخت آن وسیله استفاده شده است. همینطور نوع خرابی و جای خرابی هم خیلی مهم است. مثلا اگر پایه یک چهارپایه چوبی شکسته شده باشد، بهتر است از بست‌های فلزی برای جوش دادن دوطرف پایه بهره ببرید. گاه برای کارهای تعمیری باید از چند تا میخ کوچک یا متوسط استفاده کنید و بعضی وقت‌ها باید سراغ پیچ کردن و دریل کاری بروید. داشتن کمی‌سلیقه و تجربه در هر کدام از این نوع تعمیرها، کارتان را بهتر، مطمئن‌تر و سریع‌تر راه می‌اندازد.


مهارت دوم دسته مبل‌های چوبی را جا بیندازید


مبلمان چوبی ازجمله وسایل پرکاربردی است که این روزها تقریبا در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شود اما دسته مبل‌های چوبی در واقع پاشنه آشیل آنها به شمار می‌روند و ممکن است از جا دربیایند یا بشکنند. فکر نکنید که کار مبل‌تان تمام است و باید سراغ یک مبلمان نو بروید. راه اول این است که دسته چوب را به بدنه پیچ کنید. برای این کار ابتدا لازم است تا با دریل، سوراخی در محل پیچ کردن که معمولا در پشت مبل قرار دارد و دیده نمی‌شود به‌وجود بیاورید و بعد دسته را به بدنه پیچ کنید. حتما از مته‌های ریز و مخصوص چوب برای دریل‌کاری استفاده کنید. راه دوم هم استفاده از چسب چوب است که روش خاص خودش را دارد.


مهارت سوم چسب چوب؛ کار راه‌اندازی برای شما


اگر می‌خواهید از چسب چوب برای رفع شکستگی‌ها یا چسباندن 2‌تکه چوب به هم استفاده کنید چند نکته را فراموش نکنید؛ نخست اینکه محل چسب زدن‌ را با سمباده و یا رنده نرم بسابید. این کار باعث می‌شود تا چسب اصطلاحا بهتر به خورد کار برود. پس از این کار، سطح هر ۲ تکه را با چسب چوب آغشته کنید و آنها را به هم بچسبانید. نکته مهم دیگر برای استفاده از چسب چوب این است که باید آن ۲ تکه پس از چسباندن در وضعیت فشار به یکدیگر قرار بگیرند. نجارها برای این کار از یک نوع گیره به نام پیچ‌دستی استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید با روش‌های ابتکاری 2تکه را به‌مدت 3ساعت در حالت فشار قرار دهید.


مهارت چهارم همراهی با میخ و چکش در تعمیرات


تعمیرمبلمان و بعضی از وسایل چوبی با زدن چند عدد میخ امکان‌پذیر است اما کدام وسایل چوبی؟ چوب‌هایی که انعطاف دارند، یعنی پس از میخ زدن دچار ترک خوردگی نمی‌شوند برای این نوع روش کاملا مناسبند. مهارت اصلی در استفاده از میخ این است که بتوانید اندازه‌های مناسب میخ را برای کارتان انتخاب کنید. به‌طور مثال برای تعمیر یک چهارپایه که عرض پایه 5سانتی‌متری دارد می‌توانید از میخ 3سانتی بهره ببرید. ضربه‌های ابتدایی چکش را آرام وارد کنید و پس از جا رفتن میخ در محل شدت عمل را هم بالا ببرید. برای سفت کردن لولای فلزی درهای کمد که از جا درآمده‌اند، میخ حسابی جواب می‌دهد.

مهارت پنجم چطور دریل‌کاری چوب انجام دهیم؟


استفاده از پیچ برای تعمیر یا ساخت وسایل چوبی هم یکی از راه‌های مناسب در خانه است. برای این کار باید یک دستگاه دریل داشته باشید تا متناسب با نیازتان و مته مورد نظر از آن بهره ببرید. استفاده از پیچ برای تعمیر یا ساخت وسایلی که از چوب نئوپان تهیه شده‌اند مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد. همچنین پیچ‌های فلزی باعث می‌شوند 2 تکه چوب جدا شده از هم به‌صورت محکم سر جایشان قرار بگیرند و استحکام داشته باشند. اندازه پیچ باید تقریبا نصف قطر چوب باشد. امروزه بسیاری از کتابخانه‌های چوبی و قفسه‌بندی‌ها را با کمک پیچ کردن قطعات چوب می‌سازند که سرعت عمل را بالاتر می‌برد.


چوبی‌های خانه را نونوار کنیم


بهتر است هر چند وقت یک‌بار دستی به سر و روی وسایل چوبی خانه‌تان بکشید تا آنها را تمیز و نونوار نگه دارید.

باید بدانید مبل یا کتابخانه‌تان از چه نوع چوبی تهیه شده تا اگر از پاک‌کننده‌ها استفاده کردید باعث خرابی آنها نشود.

مبل‌ها یا کتابخانه‌هایی که با چوب گردو ساخته شده‌اند را هر روز دستمال نرم بکشید تا گرد و خاک به‌خودشان نگیرند. اگر لکه‌های سفیدی روی چوب دیدید با مقدار کمی‌خمیردندان و یا دستمال نمدار آن را پاک کنید.

برای پاک کردن اثاثیه چوبی بهتر است از روغن دست‌ساز خانگی بهره ببرید. برای تهیه آن باید روغن بزرک و عصاره صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید. مواد را با هم مخلوط کرده و با یک دستمال نرم آن را به چوب بمالید.

چوب‌ها را می‌توانید با محلول مخصوص پولیش یا پارافین تمیز کنید. برای از بین بردن خراشیدگی روی سطح وسایل چوبی هم بهتر است از پارافین استفاده کنید. پولیش یا پارافین هر 2سال یک‌بار توصیه می‌شود تا سطح کار جلا و زیبایی خود را حفظ کند. یادتان باشد اثاثیه چوبی خانه را به‌مدت طولانی زیر نور آفتاب نگذارید.


از کام تا پیچ‌دستی!


پیچ دستی: قطعه‌های آهنی که کار گیره را برای نگه داشتن چوب‌ها انجام می‌دهند.

کام: اگر بخواهیم در داخل چوب‌ها سوراخ‌هایی ایجاد کنیم تا 2 تکه آن داخل همدیگر قرار بگیرند باید از روش کام استفاده کنیم.

باد کردن: به ورآمدگی و برجستگی سطح چوب باد کردن آن می‌گویند.

صیقل کاری: به صاف کردن سطح چوب با سمباده یا رنده می‌گویند.

همتراز بودن: تکه چوب‌هایی که برای ساخت چهارپایه مورد استفاده قرار می‌گیرند باید یک اندازه و یک شکل باشند تا همتراز شوند.

چفت شدن: وقتی که تکه‌های چوب به خوبی توسط ایجاد کام داخل یکدیگر قرار بگیرند.