مبل و صندلی

تعمیرانواع مبلمان و صندلی و رویه کوبی

مبل و صندلی

تعمیرانواع مبلمان و صندلی و رویه کوبی

نحوه نگهداری از مبلمان چوبی

 مبلمان یکی از مهم ترین اکسسوری ها در دکوراسیون داخلی منزل به شمار می آید که اگر شما در نگهداری و مراقبت از آن کوشا باشید ، این سرمایه سال ها برای شما ماندگار است. برای نگهداری این عنصر مهم ، نکاتی را برایتان شرح می دهیم.

در دکوراسیون خانه ، مبلمان چوبی در مقابل رطوبت و دمای زیاد حساس است؛ از این رو قبل از گذاشتن مبلمان، عوامل محیطی خانه را مد نظر بگیرید، برای مثال اگر مبلمان برای مدت زیادی در معرض تابش مستقیم نور خورشید یا حرارت یک منبع گرمایشی قرار بگیرد ، ممکن است ترک بردارد یا رنگ سطوح آن برود. رطوبت شدید ممکن است موجب باد کردن مبل شود. برای اینکه از جلوه مبلمان در طراحی داخلی محافظت کنید، باید به نکاتی توجه کنید: 

 

– با یک پارچه نرم و تمیز چوب را مالش دهید (واکس زدن یا صرفا برای گردگیری).

-برای زدودن ذرات خراش‌دهنده، هرچند وقت یکبار گردگیری کنید. برای گردگیری مبل، آن را از جایش بلند کنید ، مبلمان را در جایش نکشید. برای زدودن گرد وخاک و غبار روزانه، یک پارچه تمیز را با یک مایع اسپری مرطوب کنید زیرا پارچه خشک و نو ممکن است در روکار، خراش‌های ریزی ایجاد کند.

-هر چند وقت یک بار از واکس مخصوص چوب برای جلوه دار شدن این اکسسوری استفاده کنید. برای این کار از دو پارچه استفاده کنید، یکی برای زدودن موم داخل واکس ، یکی برای پرداخت کردن. اگر رگه یا یک لایه ابری به وجود آمد برای زدودن آن از یک اسپری یا کرم تمیزکننده مبلمان استفاده کنید.

-برای مبلمان هایی که رویه‌های خاص دارند، از موارد ویژه استفاده کنید. برای پرداخت‌های خیلی براق یا عتیقه از جلای مایع یا روغن بادام استفاده کنید. در مورد پرداخت‌هایی که براقی آنها متوسط است از موادی که سیلیسم دارند استفاده نکنید؛ اما در مورد پرداخت‌هایی که براقی آنها کم است از جلای مایع یا واکس تمیزکننده که محافظت است ولی درخشش نمی‌دهد استفاده کنید. رویه‌های روغنی را هرچند وقت یکبار با محلول ملایم صابون که چند قطره الکل معدنی با آب لیمو به آن چکانده اید بشویید ، سپس روغن برزک جوشیده بزنید. رویه‌های روغنی را با پارچه‌ای که با آب تمیز و گلیسرین یا تینر معدنی مرطوب شده است گردگیری کنید. در دکوراسیون منزل ، رویه‌های نقاشی شده روی مبلمان را با پارچه اسفنجی که با محلول ملایم صابون مرطوب شده است تمیز کنید و از موادی که برای چوب‌های نقاشی شده توصیه شده است، استفاده نمایید.

برای نو و خوش نما نگاه داشتن مبلمانی که با پارچه مبلی روکش شده است، هفته‌ای یک بار از جاروبرقی استفاده کنید و تشک‌ها را برگردانید تا استهلاک به طرفین تشک‌ها تقسیم شود. قبل از تمیز کردن روکش دقت کنید که پارچه با چه ماده ای باید تمیز شود. با اسفنج یا قلم موی نرم، کف شست و شو دهنده را با حرکتی دایره‌ای روی یک منطقه کوچک بمالید. کف‌ها را با یک ابر خشک یا حوله تمیز بردارید ، سپس با یک پارچه مرطوب گرم آن را تمیز کنید و اجازه دهید سطح مبلمان خشک شود.

رویه‌های چرمی و وینیلی به مراقبت‌های ویژه ای نیازمندند. گرد و غبار، دشمن چرم است و عمل ساینده آن می‌تواند به چرم لطمه بزند؛ از این رو هرچند وقت یک‌بار، به طور کامل گردگیری کنید. چرم‌های امروزی را با آب گرم و صابون ملایم صورت، تمیز کنید. وینیل را با مواد مناسب برای تمام وینیل‌ها، با آب گرم و ماده شوینده ملایم، تمیز کنید .در خصوص این دو جنس از استفاده کردن موادی چون آمونیاک، مواد رنگبر شیمیایی یا مواد ساینده به شدت پرهیز کنید.

برای خوب نگاه داشتن نمای پلاستیک ، آن را با پارچه مرطوب و محلول ملایم تمیز کنید. هرگز از تمیزکننده‌های ساینده یا جلای مبل‌ها استفاده نکنید. پاره‌ای از سازندگان توصیه می‌کنند از واکس اتومبیل استفاده شود تا خراش ایجاد نشود. مبل‌های حصیری ترکه‌ای در برابر باران و آفتاب ، آسیب‌پذیرند ؛ بنابراین آنها را در داخل ساختمان یا در ایوان‌های سقفدار نگاه دارید. با برس جاروبرقی، قسمت‌های بافته را گردگیری کنید و سپس با ابر و صابون بشویید، آبکشی کنید و دستمال بکشید تا خشک شود. واکس مایع مخصوص مبلمان، درخشش خاصی به مبلمان می‌دهد.

وقتی مبلمان ساخته شده از چوب خیزران، تحت فشار، ترک برمی‌دارد، نیاز به رطوبت دارد. خیزران را با ابر مرطوب تمیز کنید یا با یک پیستوله پر از آب مرطوب کنید و بعد بمالید و بگذارید خشک شود ولی دقت کنید اسکلت مبل مرطوب نشود و رطوبت به بافت حصیری نفوذ نکند. روی مبلمان فلزی دارای آب گرم، از جلای فلزی استفاده کنید اما از این جلا بر روی مبل‌های دارای آب برنج استفاده نکنید. مبلمان دارای آب برنج را با پارچه نرم تمیز کنید تا پوشش لاکی محفاظ، خراش برندارد. تعمیر مبلمان هزینه بسیاری در بر دارد.

استفاده از رویه‌های روغنی و مومی

در دکوراسیون داخلی ، رویه بر روی مبلمان های چوبی و چوب ، از آن محافظت می‌کند. برای اینکه چوب دارای ظاهری سخت باشد، یک رویه روغنی یا روغنی مومی انتخاب کنید. روغن به درون چوب نفوذ می‌کند و تا حدی در برابر ریزش مایعات از آن محافظت می‌کند. برای زدن رویه روغنی، مقداری روغن را روی مبلمان بریزید، آن را با کهنه بمالید و بگذارید خیس بخورد و بعد سطح را خشک کنید. برای اینکه یکدست‌تر جلوه کند، می‌توانید یک لایه نهایی موم ، یعنی واکس مخصوص پرداخت‌کننده بر روی آن بزنید. این عمل در دکوراسیون داخلی سبب جلوه ای خاص در طراحی منزل می شود.

جلا، پلی یورتان و لاک، سطح چوب را محکم ، مقاوم و درخشان می سازد. رویه کوبی آب و الکل به پلی‌بورتان نفوذ نمی‌کنند. جلا هم غیر قابل نفوذ است؛ اما به اندازه پلی‌بورتان کارآمد است. هم پلی‌بورتان و هم جلا را با برس می‌زنند و هر دو برای پرداختکاری براق و صاف مورد استفاده قرار می‌گیرند. لاک و پرداخت‌های شبیه لاک، سریع خشک می‌شوند و به اندازه سایر جلاها ضخیم نمی‌شوند و می‌توان آنها را اسپری کرد یا با برس زد.

برای برس زدن یک رویه صاف می توانید از تکنیک‌ها زیر استفاده کنید:

– برای جلوه دار ماندن دکوراسیون داخلی ، مبلمان را در اتاقی قرار دهید که جریان هوا در آن وجو ندارد و این گونه ، گرد و غبار بر آن نمی شیند و برای زدوده شدن کامل گرد و غبار ، آن را با یک پارچه تمیز کنید.

-قوطی حاوی جلا را تکان ندهید. محتوای آن را با یک وسیله به هم بزنید ؛ اما اجازه ندهید حباب درست شود.

-از قلم موی مرغوب استفاده کنید. موهای قلم مو می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. موهای قلم مو را تا نیمه به داخل جلا فرو کنید. قلم مو را تکان بدهید تا جلای اضافی از قلم مو جدا شود. موهای قلم مو را به لبه قوطی فشار ندهید.

– جلا را به آرامی روی سطح بکشید. وقتی یک پانل کامل را جلا زدید با استفاده از نوک موهای قلم مو، به طور طولانی و راست به طوری که جلا در قسمت‌های مجاور روی هم بیفتد، قلم مو بزنید. بگذارید آن قسمت از مبلمان کاملا خشک شود، سپس به آرامی با کاغذ سمباده شماره ۲۲۰ سمباده بزنید و با یک کهنه روی آن بمالید و با دقت، لایه دیگر را بزنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.