مبل و صندلی

تعمیرانواع مبلمان و صندلی و رویه کوبی

مبل و صندلی

تعمیرانواع مبلمان و صندلی و رویه کوبی

انواع فوم و اسفنج مبلمان

حتما برای شماهم پیش آمده است که برای خرید مبل به بازار مبلمان سر بزنید و در هنگام خرید مبل از فروشندگان مبل در مورد این موضوع سوال کنید که آیا تشک مبل دوام کافی دارد و در اثر نشستن مداوم از فرم خارج نمی شود؟  قطعا بعد از مطرح کردن این سوال پاسخ هایی می شنوید که در آن فروشنده مبل اصطلاحاتی از قبیل فوم گرم,فوم سرد,اسفنج یورتان,تسمه کشی,فنرلول,فنر زیگزاگ و… در آن بکار می برد.هر فروشنده یکسری اطلاعات درباره نوع مبل,تشک مبل و فوم مبل برای شما بیان می کند.اطلاعاتی که فروشندگان در اختیار شما قرار می دهند با توجه به دانش فروشنده ممکن است صحیح یا غلط باشد و ذهن شما را در گیر کند.

بد نیست قبل از خرید مبلمان اطلاعاتی راجع به این که مبل با چه نوع اسفنجی بخرید,یا مبل تشک دوبل بهتر است یا مبل تشک ساده ,جمع آوری کنید و با آگاهی کافی اقدام به خرید نمایید.در زیر انواع فوم ها و اسفنج ها و کاربرد آنها در مبل را توضیح داده ایم.

اسفنج:همان ابر معمولی هست که همه می شناسند,در ضخامت های مختلف برای اکثر نقاط مبلمان استفاده می شود.مثلا برای دسته های مبل و پشت مبل اسفنج های نازک قرار داده می شود.در کف مبلمان هم در بسیاری از موارد اسفنج هایی موسوم به اسفنج 30 کیلویی یا اسفنج یورتان مبل استفاده می شود که منظور از 30کیلویی چگالی اسفنج می باشد.که هر چقدر بالاتر باشد طول عمر اسفنج مبل بیشتر است.اسفنج یورتان مبل هم نوعی اسفنج هست که در حال حاضر جزء برندهای معتبر در زمینه کف مبلمان می باشد.

فوم:از ترکیب مواد شیمیایی مخصوصی با نسبت مشخص در کوره ساخته می شود,انواع مختلفی دارد و در انواع مبلمان و صندلی های اتومبیل استفاده می شود.به دلیل ساخت متنوع دارای کیفیت های مختلف ومتفاوتی هستند.از لحاظ ماندگاری نسبت به اسفنج های معمولی طول عمر بیشتری دارند.فوم هایی که برای رویه کوبی مبلمان استفاده می شوند فوم گرم,فوم سرد و فوم ویژه.ضخامت فوم هم جدای از جنس آن می تواند 10یا 13ویا15سانتی متر باشد.

فوم گرم:علت نامگذاری فوم گرم نوع ساخت آن هست که در دمای بالای کوره پخته می شود,فوم گرم نسبت به اسفنج برای استفاده در کف مبلمان بهتر است.خاصیت بارز فوم گرم سفت بودن آن است که البته این خاصیت به مرور بر اثر استفاده کم می شود و فوم نرم تر می شود.خاصیت ارتجاعی فوم گرم به مرور کمتر می شود.

فوم سرد:نامگذاری فوم سرد هم به دلیل استفاده از حرارت غیر مستقیم یا دمای کم در مراحل ساخت می باشد.دمای کم فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکول های این فوم می دهد و به همین دلیل حالت ارتجاعی این فوم نسبت به فوم گرم بیشتر بوده و نرم تر از فوم می باشد.معمولا برای مبلمان راحتی در قسمت کف از فوم سرد استفاده می کنند,به دلیل نرم بودن و راحتی بیشتر.ولی طول عمر آن کمتر از فوم گرم است.معمولا تولید کنندگان مبل که در مبل خود از فوم سرد استفاده می کنند تنها 18 ماه کارشان را ضمانت می کنند.

فوم ویژه:خواص فوم گرم و سرد را همزمان داشته و از لحاظ نرمی و سفتی بین سرد و گرم می باشد.جدیدا برای رویه کوبی مبلمان راحتی و مبل استیل از این نوع فوم استفاده می شود.

قالب فوم(عدسی یا تخت):منظور شکل ظاهری فوم هست که می تواندبه صورت دو طرف تخت یا یک طرف تخت و یک طرف به حالت محدب باشد.برای مبلمان با مدل های خاص کاربرد دارد به این شکل فوم عدسی می گویند.

الیاف و ویسکوز:رشته های نازکی از مواد پلی استری که به شکل ساده و یا حلقه و گردی تولید شده و در داخل کوسن مبل و تشک ها و بالشتک های مبلمان استفاده می شود.از نکات مثبت ویسکوز نرمی و راحتی فوق العاده آن می باشد.ولی برای کف مبل کمتر توصیه می شود,به دلیل اینکه حالت ارتجاعی کمتری نسبت به فوم و اسفنج داشته و به راحتی بر روی تشک جای نشیمن باقی می ماند.

فنر لول:فنرهای فلزی به شکل لوله ای هست که در داخل تشک های خواب هم استفاده می شود.بیشتر برای مبلمان استیل و مبل کلاسیک استفاده می شود این فنر در زیر فوم و بین تسمه ها و گونی قرار داده می شود.طول عمر مبلمانی که از فنر لول استفاده می شود نسبتا بیشتر هست.

فنر زیگزاگ:فنر زیگزاگ فنرهای فلزی به حالت زیگزاگ و سطحی کاملا مسطح دارند که این موضوع باعث می شود از این نوع فنر بتوان برای انواع مبلمان راحتی استفاده نمود,البته استفاده از این نوع فنر فلزی هم نسبت به قبل کمتر شده است.

تسمه کشی:تسمه کشی از کش های نازک موازی هم با روکش پارچه و یا نایلونی به صورت پیوسته ساخته شده است و در حال حاضر در اغلب انواع تعمیر مبل راحتی و مبل استیل استفاده می شود.به دلیل تغییر نوع رویه کوبی از خرده پارچه مبلی و اسفنج به رویه کوبی با فوم,استفاده از تسمه کشی نسبت به قبل بیشتر شده است.قبلا به جای تسمه های کشی از تسمه های نخی غیر کشی استفاده می شد.

لایکو:ورق های نازکی از پنبه و پلی استر می باشند که برای دسته ها و تکیه گاه ودر بعضی موارد در کف مبل بر روی فوم (برای طول عمر بیشتر)استفاده می شود.لایکو هم بر اساس جرم حجمی مثل اسفنج دسته بندی می شود و هرچه دانسیته اش بالاتر باشد توان تحمل فشار بیشتر و طول عمر کار هم بیشتر می شود.

در مجموع در رویه کوبی مبل استیل و مبل راحتی از اسفنج و فوم و الیاف ویسکوز استفاده می شود(در بعضی موارد برای دسته و پشت مبل هم فوم و ویسکوز قابل استفاده هست)کف مبلمان استیل در حال حاضر از فوم گرم,فوم سرد و یا فوم ویژه تولید می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.