مبل و صندلی

تعمیرانواع مبلمان و صندلی و رویه کوبی

مبل و صندلی

تعمیرانواع مبلمان و صندلی و رویه کوبی

اجزای مبل راحتی ( کلاف مبل)

مبلمان راحتی از دو قسمت کلی کلاف و رویه تشکیل شده است. قسمت کلاف آن از چوب و قسمت رویه آن از پارچه یا چرم ساخته می‌شود.در ساخت کلاف مبل باید از چوب‌های سبک و مقاوم استفاده شود که در هنگام حمل‌و‌نقل دچار مشکل نشود. باید از چوب‌های دارای گره یا پوسیدگی استفاده نشود. مبل‌های ساخته‌شده بنابه فرم و نوع طراحی انجام‌شده دارای اجزای مختلفی می‌باشند؛  

ولی به طور کلی ساختمان اصلی مبل که آن را کلاف می‌نامند در همه آنها مشترک است. قسمت‌هایی مثل قید جلو و عقب، پایه جلو و عقب، گوشواره‌، تاج مبل که البته اندازه استاندارد آن در مبلمان استیل و راحتی متفاوت است. اصولا ماده اصلی اجزای تشکیل‌دهنده کلاف مبل چوب است؛ ولی امروزه در ساخت کلاف راحتی از فلز نیز استفاده می‌شود. چوب مصرفی و کلاف مبل باید از چوب درجه یک و سبک باشد و عیوبی مثل گره، پیچیدگی یا پوسیدگی را نداشته باشد. باید دقت شود تا در ساخت مبلمان، تمام اجزای آن از یک نوع چوب تهیه شده باشد تا مقاومت یکسانی را نسبت به ضربه و فشار و خش داشته باشند.در ساخت کلاف مبل رعایت استانداردهای ساخت از نظر فنی مثل اتصالات مناسب بسیار اهمیت دارد.متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان به دلیل پوشیده بودن کلاف راحتی و اینکه قابل‌رویت برای مصرف‌کننده نیست، از مواد خوب و تکنیک مناسب جهت ساخت استفاده نمیکنند.

رویه کوبی مبل چیست ؟

رویه کوبی مبل یکی از مشاغل وابسته به صنعت مبلمان است . و به کسانی که در این شغل مشغول فعالیت هستند رویه کوب میگویند . برخلاف نام ، رویه کوبی مبلمان عبارت است از کلیه فعالیتها و کارهایی که بر روی کلاف خام مبل انجام میشود تا به مرحله تکمیل و اماده سازی مبل کامل بیانجامد . رویه کوبی ( رویه کوب ) به دو گروه تقسیم میشوند : 1- رویکه کوبی روی کلاف خام که در بالا توضیحات آن ارائه شد . 2- رویه کوبی بر روی مبلمان فرسوده و دست دوم که از آن با عنوان تعمیرات مبل یاد میشود . در تعمیرات مبل کلیه محتوی مبلمان که نیاز به تعویض داشته باشند از داخل کلاف مبل خارج میشود . چنانچه کلاف مبل شکسته و فرسوده باشد پس از تعمیر مبل برای رنگ کاری و لکه گیری ( در صورت نیاز ) آماده میشود . پس انجام این کارها مبل برای رویه کوبی به دست متخصص رویه کوب سپرده میشود . محتوی جدید شامل ابر و اسفنج ، انواع فنرها و تسمه ، پنبه و کرک و ... و در نهایت پارچه مبل روی آن قرار داده میشود .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.